Marcin Rogala
lipiec-sierpień | 4 (9) 2017

Woda wodzie nierówna, którą z nich wybrać na lato?

Na pytanie, jaki jest najważniejszy składnik diety, niektórzy odpowiedzą, że jest nim białko, będące jedynym makroskładnikiem, którego organizm nie potrafi magazynować. Inni wskażą węglowodany, które są podstawowym źródłem energii, a jeszcze inni wspomną o warzywach i owocach, ponieważ właśnie ta grupa pokarmów stanowi dietetyczną podstawę w nowej piramidzie zdrowego żywienia. Jeden składnik naszego pokarmu wyprzedza jednak całą tę trójkę, a mowa oczywiście o wodzie.

Wszystkie produkty spożywcze zawierają ten płyn, a niektóre prawie w 100% składają się z wody. Napoje jednak zawsze będą stanowiły podstawę podaży tego składnika. Woda odpowiada za utrzymanie zdrowia organizmu, a jednym z jej podstawowych zadań jest dbałość o zachowanie prawidłowej temperatury ciała. Latem, kiedy musimy stawiać czoła warunkom znacznie wykraczającym poza komfort termiczny, mocno się pocimy, a co za tym idzie, wzrasta zapotrzebowanie na wodę. Dietetycy od lat przestrzegają przed słodzonymi napojami i wskazują butelkowaną wodę jako najlepszy wybór w codziennej diecie. Specjalnie dla was zanalizujemy ofertę wód dostępnych na rynku, aby zwiększyć dietetyczną świadomość i zapobiec dylematom podczas zakupów.

Mineralna czy źródlana?

Podstawowe dwa typy wody butelkowanej, dostępne na półkach sklepów, to woda mineralna i źródlana. Oba produkty to wody podziemne odznaczające się pierwotną czystością chemiczną i mikrobiologiczną. W obu przypadkach producenci mogą stosować identyczne zabiegi polepszające jakość, czyli napowietrzanie i filtrację. Jedyną różnicę stanowi fakt, że wody mineralne muszą charakteryzować się stabilnym składem mineralnym, który nie może odbiegać o ponad 20% od informacji umieszczonej na etykiecie. Jeszcze kilka lat temu mianem naturalnej wody mineralnej można było określać produkt, który zawierał minimalny poziom mineralizacji wynoszący 1000 mg/l. Obecnie żaden limit nie obowiązuje, a do ustawodawstwa wprowadzono określenie naturalnej wody mineralnej bardzo niskozmineralizowanej (poniżej 50 mg/l), czyli produktu o mniejszej zawartości pierwiastków niż woda w kranie. Z kolei woda źródlana wcale nie musi być niskozmineralizowana. Dla przykładu warto porównać Nestle Pure Life z Nałęczowianką. Pierwszy produkt to woda źródlana, a drugi – mineralna. Obie są wydobywane w Nałęczowie, ale Nestle Pure Life odznacza się trochę większą mineralizacją (666,2 mg/l) niż Nałęczowianka (650 mg/l). Porównanie wygląda jeszcze ciekawiej, kiedy weźmiemy pod lupę Dobrowiankę, która jest wodą niskozmineralizowaną, gdyż zawiera jedynie 420 mg jonów w 1 litrze. Nestle Pure Life różni się jedynie brakiem obowiązku niezmienności składu. Co więcej, producenci wody źródlanej wcale nie muszą umieszczać na etykiecie zawartości minerałów, ale zawsze to robią, gdyż ten zabieg upodabnia wody źródlane do mineralnych, a prawo tego nie zabrania. Stwierdzenie, że wody źródlane są bardzo ubogie w minerały, nie zawsze jest prawdziwe. Jak przeczytamy w tabeli, niektóre wody źródlane mają dużo minerałów, choć nie wynika to obecnie z żadnych regulacji prawnych. Dotyczą one tylko zawartości poszczególnych pierwiastków i oznaczeń z tym związanych (np. zawiera wapń lub zawiera magnez), a nie ogólnej mineralizacji. Podobnie, nie zawsze prawdziwe jest twierdzenie, że wody mineralne są bogatszym źródłem cennych pierwiastków niż wody źródlane. Zwykle taka sytuacja ma miejsce, ale nie jest to pewnik. Wiele osób uważa zniesienie minimalnego poziomu mineralizacji naturalnych wód mineralnych (1000 mg/l) za niewłaściwe, ponieważ obecnie musimy znaczne dokładniej wczytywać się w etykiety, żeby poznać ich zawartość. 

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 31  Strona 32  Strona 33  Strona 34

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Marcin Rogala
lipiec-sierpień | 4 (9) 2017

10 produktów dla zdrowia Twojego mężczyzny

Odpowiedni dobór żywności to jeden z podstawowych czynników determinujących nasze prawidłowe funkcjonowanie i dobre samopoczucie. Jedzenie powinno się odznaczać odpowiednim bilansem makroskładników, niskim stopniem przetworzenia, wysoką jakością i właściwą zawartością wszelkich nieenergetycznych cząstek, czyli witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Na ogół zaleca się taką samą dietę zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn, ale można wybrać poszczególne składniki jadłospisu, które zawierają...

Jakub Jelonek
lipiec-sierpień | 4 (9) 2017

Dlaczego, mimo zmęczenia, jesteśmy szczęśliwi?

O endorfinach słyszał chyba każdy z nas, a nawet jeśli nie, to pewnie nieraz zdarzyło się nam odczuć ich działanie na własnej skórze. Podczas intensywnego wysiłku fizycznego w naszym organizmie syntetyzowane są przeróżne substancje, które, według najnowszych teorii naukowych, zostały stworzone przez ewolucję po to, aby zachęcić nas do aktywności fizycznej.

Zobacz więcej artykułów z działu "Warsztat dietetyka".