Barbara Herok
lipiec-sierpień | 4 (9) 2017

Chcesz mieć mięśnie, jedz dużo białka! Prawda czy mit?

Ulegając trendom dietetycznym, osoby aktywne sportowo z reguły uwzględniają w żywieniu produkty bogate w białko. Ale co tak naprawdę o nim wiemy? Jakie miejsce w żywieniu osób aktywnych fizycznie i sportowców zajmuje dzisiaj ten składnik odżywczy? Czy w przypadku białka sprawdzi się zasada im więcej, tym lepiej czy wręcz odwrotnie, nadmiar okaże się szkodliwy?

Aktywność fizyczna ma wiele twarzy. Możemy ją uprawiać amatorsko, chcąc w ten sposób np. zadbać o swoje ciało albo wyczynowo, nastawiając się na zdobywanie wyników. Niezależnie od tego, którą opcję wybierzemy, wiemy, że sam ruch to za mało. Nieodłącznym elementem treningu jest odpowiednio zbilansowana dieta. Podczas Międzynarodowej Konferencji na temat Żywienia w Sporcie w Lozannie w 1991 r., potwierdzono, że właściwe odżywianie korzystnie wpływa na zdolność człowieka do wysiłku, poprawiając wydolność organizmu. Osoby aktywne fizycznie, ze względu na zachodzące w ich organizmie zmiany pojawiające się podczas wysiłku, w porównaniu z przeciętnym Kowalskim, prowadzącym siedzący tryb życia, będą miały zwiększone zapotrzebowanie na energię oraz podstawowe składniki odżywcze. Zwiększony metabolizm mięśni, do którego dochodzi podczas wykonywania wysiłku fizycznego, sprawia, że ulegamy namowom dietetyków i zjadamy produkty bogate w białko.

 

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 40  Strona 41  Strona 42  Strona 43

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Marcin Rogala
lipiec-sierpień | 4 (9) 2017

10 produktów dla zdrowia Twojego mężczyzny

Odpowiedni dobór żywności to jeden z podstawowych czynników determinujących nasze prawidłowe funkcjonowanie i dobre samopoczucie. Jedzenie powinno się odznaczać odpowiednim bilansem makroskładników, niskim stopniem przetworzenia, wysoką jakością i właściwą zawartością wszelkich nieenergetycznych cząstek, czyli witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Na ogół zaleca się taką samą dietę zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn, ale można wybrać poszczególne składniki jadłospisu, które zawierają...

Marcin Rogala
lipiec-sierpień | 4 (9) 2017

Woda wodzie nierówna, którą z nich wybrać na lato?

Na pytanie, jaki jest najważniejszy składnik diety, niektórzy odpowiedzą, że jest nim białko, będące jedynym makroskładnikiem, którego organizm nie potrafi magazynować. Inni wskażą węglowodany, które są podstawowym źródłem energii, a jeszcze inni wspomną o warzywach i owocach, ponieważ właśnie ta grupa pokarmów stanowi dietetyczną podstawę w nowej piramidzie zdrowego żywienia. Jeden składnik naszego pokarmu wyprzedza jednak całą tę trójkę, a mowa oczywiście o wodzie.

Zobacz więcej artykułów z działu "Warsztat dietetyka".