Marta Hennig
lipiec-sierpień | 4 (9) 2017

Jak zacząć biegać w wakacje

Letnie miesiące to idealny czas, by rozpocząć przygodę z bieganiem. Sprzyjająca pogoda skutecznie chroni przed wymówkami, a odpowiednia temperatura sprawia, że bieganie staje się relaksujące i przyjemne. Jak jednak zacząć biegać, by nie zniechęcić się po kilku treningach? I co najważniejsze – by nie zrobić sobie krzywdy?

Utarło się, że biegać może każdy. Trudno uznać to twierdzenie za fałszywe, ale nie można zgodzić się z nim całkowicie. Z jednej strony, rzeczywiście bieganie to jedna z niewielu aktywności, do której potrzebne są tylko buty i tak naprawdę nic więcej. Nie musimy mieć żadnych umiejętności, kupować karnetu ani wynajmować trenera. Trzeba po prostu zacząć. Z drugiej strony, jeśli nasza kondycja jest na niskim poziomie, trudno będzie nam przebiec więcej niż kilka kilometrów, a nieodpowiednie podejście może skończyć się kontuzją, często ciągnącą się przez kilka kolejnych tygodni.

Korzyści z biegania

Zanim zaczniemy wgłębiać się w szczegóły treningowe, warto zadać sobie pytanie, po co w ogóle biegać? Regularne bieganie przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim, pomaga utrzymać lub osiągnąć prawidłową masę ciała, poprawia wydolność, zmniejsza ryzyko cukrzycy i zawału, wzmacnia serce, przeciwdziała problemom z niewłaściwym poziomem ciśnienia krwi i poprawia humor. Pozwala także się odstresować – zwłaszcza, jeśli ćwiczymy w spokojnym tempie. Jeśli regularnie biegamy, czasami możemy sobie pozwolić na czekoladowe ciastko, gdyż bieganie to wysiłek wysokoenergetyczny, więc spalamy dużo kalorii w stosunkowo krótkim czasie. Warto jednak pamiętać, że bieganie nie jest dla wszystkich. Osoby z bardzo dużą nadwagą oraz otyłością powinny zacząć od maszerowania. Przy sporej masie ciała, bieganie obciąża stawy, co może doprowadzić do urazu. 

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 19  Strona 20  Strona 21  Strona 22

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Adriana Szulińska
lipiec-sierpień | 4 (9) 2017

Dieta na wakacjach czy wakacje od diety?

Wszyscy z utęsknieniem czekamy na okres urlopowy, kiedy będziemy mogli cieszyć się piękną pogodą, spędzać więcej czasu z rodziną, odwiedzać ciekawe miejsca oraz chociaż na chwilę zapomnieć o codziennych problemach. Dla wielu osób wakacyjny relaks to niestety również wakacje od zdrowej diety i usprawiedliwienie dla łamania przestrzeganych na co dzień zasad. Tymczasem, wystarczy odrobina wysiłku i chęci, aby z wakacji przywieźć jedynie dobre wspomnienia, a nie nadmiarowe kilogramy.

lipiec-sierpień | 4 (9) 2017

Wakacyjna dieta dla par. Zróbcie to razem

Razem łatwiej się zmobilizować. Przyjemniej gotuje się razem! Oczywiście milsze są także wspólne posiłki, kiedy partner ma to samo na talerzu. I wspierać się łatwiej razem, żeby podołać wyzwaniu. I wreszcie, najmilej jest wspólnie zrzucić kilka kilogramów. Tylko na wagę wchodźcie osobno. Do dzieła!

Zobacz więcej artykułów z działu "Sukces w zasięgu".