wrzesień - październik | 5 (10) 2017

W ostatnich latach wokół diet wegetariańskich i wegańskich narosło wiele mitów. Jedni zarzucają tym dietom, że prowadzą do niedoborów witamin i składników mineralnych. Inni zaś uważają, że taka dieta, podobnie jak bezglutenowa, jest po prostu modna. Dla wegetarian zaś jest to sposób bycia i wyrażenie swojej postawy etycznej. Chcemy wam pokazać, że dobrze zbilansowana dieta wegańska jest nie tylko zdrowa, ale i smaczna, a co najważniejsze – niedroga. Nie wpływa także niekorzystnie na samopoczucie, oczywiście, pod warunkiem, że nie ma lekarskich przeciwskazań do jej stosowania. U wielu sportowców zielone diety poprawiły wydolność organizmu, a co za tym idzie – wyniki sportowe.

Specjalnie dla naszych czytelników opracowaliśmy Wege Piramidę Żywieniową i 5-dniową zbilansowaną dietę 1800 kcal, która poprawi wasze samopoczucie.

W tym numerze znajdziecie także sposoby na oczyszczenie organizmu. Ponadto, zaproponujemy ćwiczenia, które pomogą w osiągnięciu wymarzonej sylwetki. Powiemy także, co jeść po treningu i jak zadbać o regenerację, bez której trudno o postępy w dążeniu do wymarzonego celu.

A na deser – przepis na przepyszne crumble jabłkowe, stworzone z myślą o tych, którzy są na diecie bezglutenowej lub wegańskiej. Mamy nadzieje, że lektura magazynu „Dieta&Trening ” będzie inspirująca i motywująca!

Maria Kubacha

Redaktor prowadząca

WARSZTAT DIETETYKA

Natalia Mlekicka
wrzesień - październik | 5 (10) 2017

Bez regeneracji nie ma postępów

Wszystkie działania treningowe i okołotreningowe należy sprawdzić na sobie, obserwując reakcje naszego organizmu. Trzeba wyciągnąć wnioski z obserwacji, a wszelkie zmiany wprowadzać konsekwentnie i stopniowo. Dlaczego zatem jedni nieustannie poprawiają możliwości swojego ciała i organizmu, a inni ciągle stoją w tym samym miejscu?

Czytaj więcej

CZY WIESZ, ŻE...

wrzesień - październik | 5 (10) 2017

Wapno nie pomaga alergikom

Badania naukowe przeprowadzone w latach 80. i 90. ubiegłego wieku dotyczące wpływu działania wapna na obrzęki i świąd występujący u alergików wskazywały na skuteczność preparatów zawierających wapno (łac. calcium).

Czytaj więcej
Maria Kubacha
wrzesień - październik | 5 (10) 2017

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA przyspiesza zajście w ciążę

Kobiety starające się o dziecko, które regularnie uprawiają sport o umiarkowanym natężeniu, mają większe szansę na zajście w ciążę.

Czytaj więcej

SUKCES W ZASIĘGU

Małgorzata Stankiewicz
wrzesień - październik | 5 (10) 2017

7 sposobów na detoks organizmu

Detoks organizmu często kojarzy się z połykaniem rozmaitych suplementów, głodówkami i dietami sokowymi. Istnieje wiele mniej drastycznych metod, dzięki którym można pozbyć się nagromadzonych w organizmie toksyn i złogów jelitowych. Co robić, aby skutecznie oczyścić swój organizm?

Czytaj więcej
Marta Bogusławska
wrzesień - październik | 5 (10) 2017

Jak dobrać ćwiczenia, by osiągnąć wymarzoną sylwetkę

W domu, w parku, na zajęciach fitness, czy spacerze – niezależnie od tego, jakie masz możliwości i gdzie się znajdujesz, możesz zawalczyć o lepszą kondycję. Dzięki temu nie tylko poprawisz sylwetkę, lecz odczujesz satysfakcję, gdyż osiągniesz sukces.

Czytaj więcej
Marcin Rogala
wrzesień - październik | 5 (10) 2017

Dlaczego warto rozpocząć trening

Aktywność fizyczna to jeden z trzech filarów decydujących o zdrowiu i samopoczuciu człowieka. Pozostałe dwa to dieta i sen. Zaniedbanie jednego z tych czynników może bardzo mocno ograniczyć radość życia.

Czytaj więcej

DOBRA DIETA

Maria Kubacha
wrzesień - październik | 5 (10) 2017

Wege piramida żywieniowa

"Dieta wegańska wyklucza jaja, nabiał i inne produkty pochodzenia zwierzęcego"

Czytaj więcej
Emil Stanisławski
wrzesień - październik | 5 (10) 2017

Weganizm na start. Jak skomponować dietę roślinną?

W ciągu ostatnich kilku lat wokół diety roślinnej narosło mnóstwo mitów. Zawdzięczamy je zarówno zażartym mięsożercom, którzy nie wyobrażają sobie posiłku bez dodatku białka zwierzęcego, jak i weganom i wegetarianom, którzy w dietach bezmięsnych upatrują lekarstwa na całe zło tego świata. Czas odczarować weganizm!

Czytaj więcej
Małgorzata Zdrojewska-Pujanek
wrzesień - październik | 5 (10) 2017

Wege = zielono i smacznie

DIETA 1800 kcal.

Dla kobiet zdrowych, trenujących trzy razy w tygodniu

Czytaj więcej
Marcin Rogala
wrzesień - październik | 5 (10) 2017

Jedzenie, które leczy

Sport to zdrowie i z pewnością nikt z taką tezą nie będzie dyskutował. Niestety, nawet w swoim najlżejszym i najbardziej amatorskim wydaniu może prowadzić do kontuzji i urazów. Wraz ze wzrostem poziomu aktywności sportowej, czasu poświęcanego na trening i naszego zaangażowania, rośnie ryzyko doświadczenia tej gorszej strony aktywności fizycznej. Najważniejszą, ale jednocześnie najdelikatniejszą częścią układu ruchu są stawy. To one zwykle ulegają urazom, zarówno tym nagłym, jak i tym wywołanym przez powtarzające się...

Czytaj więcej
Paweł Szewczyk
wrzesień - październik | 5 (10) 2017

Witamina C – blaski i cienie

O witaminie C słyszał z pewnością każdy z nas. Kwas askorbinowy, bo o nim mowa, występuje naturalnie w roślinach i organizmach wielu zwierząt. Ludzie dostarczają do organizmu witaminę C głównie z pożywienia. Nie ma też zgodnych opinii co do poziomu zapotrzebowania na tę witaminę.

Czytaj więcej

TRENING

Marcin Rogala
wrzesień - październik | 5 (10) 2017

Wielkość i skład posiłków przedtreningowych

Żywienie okołotreningowe w dużym stopniu wpływa na efektywność treningu i radość, jaką z niego czerpiemy. Posiłek przedtreningowy musi dostarczać odpowiednią dawkę substratów energetycznych, czyniąc trening przyjemnym i efektywnym. Powinien być na tyle lekkostrawny, aby praca układu pokarmowego i przepełnienie żołądka nie zaburzały aktywności fizycznej, ale na tyle sycący, żeby nie wystąpiło uczucie głodu, przynajmniej przez pierwszą część treningu.

Czytaj więcej
Żaneta Michalak
wrzesień - październik | 5 (10) 2017

Jak uniknąć niedoborów magnezu w diecie wegańskiej

W organizmie człowieka ok. 50-60% magnezu (Mg) znajduje się w szkielecie, 40-45% występuje głównie w mięśniach, a około 1% w płynach pozakomórkowych. Najnowsze badania wykazują, iż niedobory tego pierwiastka występują częściej niż sądzono.

Czytaj więcej

KUCHNIA NA ZDROWIE

wrzesień - październik | 5 (10) 2017

Jabłkowe crumble

Przepis na Jabłkowe crumble

Czytaj więcej