lipiec - sierpień | 4 (9) 2017

Sezon urlopowy jak zawsze prowokuje do myślenia o szczupłej sylwetce, z którą dobrze poczujemy się na plaży. Większość z nas myśli teraz o zrzuceniu paru kilogramów, żeby nasz wygląd na wakacjach nie psuł nam nastroju. Jednocześnie, tym co niezmiennie zniechęca nas do podejmowania dietetycznego wyzwania jest poczucie osamotnienia przy rodzinnym stole i konieczność przygotowywania dla siebie odrębnych posiłków. Dlatego postanowiliśmy zaproponować dietę w parach, podjęcie wspólnego wyzwania przez partnerów. Przygotowaliśmy letnią dietę dla dwojga, dzięki której można schudnąć razem. Żeby nie zaprzepaścić efektów diety zbyt szybko, skorzystajmy podczas urlopu z porad dietetyka Adriany Szulińskiej, która zdradzi nam, jak nie przytyć mimo wakacyjnych pokus. Warto także pomyśleć o plażowym treningu jako ciekawej alternatywie dla leżenia na plaży. Wysiłek fizyczny dodatkowo dostarczy endorfin i endokannabinoidów, które pomogą kontrolować apetyt i poprawią samopoczucie. Latem łatwiej zmobilizować się także do rozpoczęcia plenerowych aktywności fizycznych. Skorzystajmy z rad Marty Hennig, autorki bloga Codziennie Fit, która podpowiada, jak się do tego zabrać, żeby się nie zniechęcić po trudnych początkach i nie odnieść kontuzji. Panów zachęcam do zapoznania się z 10 cudownymi produktami, których jedzenie pomaga podnieść poziom testosteronu. W wakacje na pewno się przyda. Z racji nadchodzących upałów przyjrzeliśmy się także dostępnym na rynku wodom butelkowanym. Odpowiadamy m.in. na pytanie, czy warto kupować wodę źródlaną i która woda swoim składem przypomina kranówkę. Spędźcie z nami wakacje, przeżyjmy je razem!

Zapraszam do lektury!

Ania Gadzińska-Kryjak

Redaktor naczelna

WARSZTAT DIETETYKA

Marcin Rogala
lipiec - sierpień | 4 (9) 2017

10 produktów dla zdrowia Twojego mężczyzny

Odpowiedni dobór żywności to jeden z podstawowych czynników determinujących nasze prawidłowe funkcjonowanie i dobre samopoczucie. Jedzenie powinno się odznaczać odpowiednim bilansem makroskładników, niskim stopniem przetworzenia, wysoką jakością i właściwą zawartością wszelkich nieenergetycznych cząstek, czyli witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Na ogół zaleca się taką samą dietę zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn, ale można wybrać poszczególne składniki jadłospisu, które zawierają...

Czytaj więcej
Marcin Rogala
lipiec - sierpień | 4 (9) 2017

Woda wodzie nierówna, którą z nich wybrać na lato?

Na pytanie, jaki jest najważniejszy składnik diety, niektórzy odpowiedzą, że jest nim białko, będące jedynym makroskładnikiem, którego organizm nie potrafi magazynować. Inni wskażą węglowodany, które są podstawowym źródłem energii, a jeszcze inni wspomną o warzywach i owocach, ponieważ właśnie ta grupa pokarmów stanowi dietetyczną podstawę w nowej piramidzie zdrowego żywienia. Jeden składnik naszego pokarmu wyprzedza jednak całą tę trójkę, a mowa oczywiście o wodzie.

Czytaj więcej
Jakub Jelonek
lipiec - sierpień | 4 (9) 2017

Dlaczego, mimo zmęczenia, jesteśmy szczęśliwi?

O endorfinach słyszał chyba każdy z nas, a nawet jeśli nie, to pewnie nieraz zdarzyło się nam odczuć ich działanie na własnej skórze. Podczas intensywnego wysiłku fizycznego w naszym organizmie syntetyzowane są przeróżne substancje, które, według najnowszych teorii naukowych, zostały stworzone przez ewolucję po to, aby zachęcić nas do aktywności fizycznej.

Czytaj więcej
Barbara Herok
lipiec - sierpień | 4 (9) 2017

Chcesz mieć mięśnie, jedz dużo białka! Prawda czy mit?

Ulegając trendom dietetycznym, osoby aktywne sportowo z reguły uwzględniają w żywieniu produkty bogate w białko. Ale co tak naprawdę o nim wiemy? Jakie miejsce w żywieniu osób aktywnych fizycznie i sportowców zajmuje dzisiaj ten składnik odżywczy? Czy w przypadku białka sprawdzi się zasada im więcej, tym lepiej czy wręcz odwrotnie, nadmiar okaże się szkodliwy?

Czytaj więcej

SUKCES W ZASIĘGU

Adriana Szulińska
lipiec - sierpień | 4 (9) 2017

Dieta na wakacjach czy wakacje od diety?

Wszyscy z utęsknieniem czekamy na okres urlopowy, kiedy będziemy mogli cieszyć się piękną pogodą, spędzać więcej czasu z rodziną, odwiedzać ciekawe miejsca oraz chociaż na chwilę zapomnieć o codziennych problemach. Dla wielu osób wakacyjny relaks to niestety również wakacje od zdrowej diety i usprawiedliwienie dla łamania przestrzeganych na co dzień zasad. Tymczasem, wystarczy odrobina wysiłku i chęci, aby z wakacji przywieźć jedynie dobre wspomnienia, a nie nadmiarowe kilogramy.

Czytaj więcej
Marta Hennig
lipiec - sierpień | 4 (9) 2017

Jak zacząć biegać w wakacje

Letnie miesiące to idealny czas, by rozpocząć przygodę z bieganiem. Sprzyjająca pogoda skutecznie chroni przed wymówkami, a odpowiednia temperatura sprawia, że bieganie staje się relaksujące i przyjemne. Jak jednak zacząć biegać, by nie zniechęcić się po kilku treningach? I co najważniejsze – by nie zrobić sobie krzywdy?

Czytaj więcej

DIETA

lipiec - sierpień | 4 (9) 2017

Wakacyjna dieta dla par. Zróbcie to razem

Razem łatwiej się zmobilizować. Przyjemniej gotuje się razem! Oczywiście milsze są także wspólne posiłki, kiedy partner ma to samo na talerzu. I wspierać się łatwiej razem, żeby podołać wyzwaniu. I wreszcie, najmilej jest wspólnie zrzucić kilka kilogramów. Tylko na wagę wchodźcie osobno. Do dzieła!

Czytaj więcej
Małgorzata Stankiewicz
lipiec - sierpień | 4 (9) 2017

Dieta to nie głodówka. Dlaczego dieta nie działa

Większości osób słowo dieta kojarzy się z głodówką i wyrzeczeniami mającymi wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, ale także na życie towarzyskie, nastrój i brak przyjemności z jedzenia, które wchodzi w skład nowej (zdrowszej) diety. Jeśli tak się dzieje, jest to znak, że nasze podejście jest niewłaściwe. Zdrowa dieta to nie głodówka, a racjonalne i przemyślane działanie, które pozwala uniknąć błędów będących przeszkodą w osiągnięciu celu.

Czytaj więcej

ZESZYT ĆWICZEŃ

Natalia Mlekicka
lipiec - sierpień | 4 (9) 2017

Trening na siłowni plenerowej...i bez wymówek

Siłownie plenerowe powstały, by zachęcić okolicznych mieszkańców do aktywności fizycznej, dlatego są ogólnodostępne i można z nich korzystać bezpłatnie. Warto wykorzystać letnią pogodę i zaplanować taką aktywność na świeżym powietrzu. Żeby ćwiczenia na siłowni plenerowej przyniosły efekt, trzeba nauczyć się poprawnie wykonywać je na dostępnym sprzęcie i pamiętać o rozpoczęciu treningu od rozgrzewki oraz rozciąganiu na zakończenie.

Czytaj więcej
Paweł Bieniek
lipiec - sierpień | 4 (9) 2017

Trening skocznościowy. Moc dla nóg

Ideą treningu plyometrycznego (skocznościowego) jest maksymalne skrócenie czasu potrzebnego do przejścia z fazy skurczu ekscentrycznego do fazy skurczu koncentrycznego mięśnia. Cykl rozciągnięcie – skurcz prowadzi do wyzwolenia siły eksplozywnej, której wielkość jest ściśle zależna właśnie od szybkości jej wygenerowania. Celem tego typu treningu jest zatem doprowadzenie do wyzwolenia jak największej wartości siły w jak najkrótszym czasie, czyli inaczej mówiąc – mocy. Stymulacja neuromięśniowa prowadzi zatem...

Czytaj więcej

PLAN DLA CIEBIE

Marta Bogusławska
lipiec - sierpień | 4 (9) 2017

Ćwicz na plaży. Plan treningowy na urlop

Nadszedł czas upragnionego relaksu i możesz sobie pozwolić na przyjemności, których tak bardzo wystrzegasz się na co dzień. Jednak, aby powrócić do rzeczywistości po błogim wypoczynku bez ogromnych wyrzutów sumienia, rozsądnie korzystaj z atrakcji i możliwości, jakie daje wakacyjny ruch na świeżym powietrzu.

Czytaj więcej