Zdrowie

Warsztat dietetyka

DIT_5_10_1.jpg

Jaja – makroskładniki, cholesterol i lecytyna

Marcin Rogala   Dieta & Trening 5/2016

Jaja kurze to oczywiście ogromna większość rynku, ale z różnych powodów można sięgnąć po produkty pochodzące od innych ptaków. W poszukiwaniu nowych smaków, przy chęci zaimponowania znajomym czy w przypadku alergii pokarmowej, mamy do dyspozycji jaja przepiórcze, gęsie, kacze, indycze i strusie. Najpopularniejsze, poza kurzymi, jaja przepiórcze mają procentowo większe żółtka, ale jednocześnie mniej cholesterolu oraz są jeszcze bogatsze w witaminy i mikroelementy. Produkty pochodzące od gęsi i kaczek mają charakterystyczny oleisty posmak i zwykle zalecane są do wypieków. Jaja indycze to wspaniały zamiennik dla osób z uczuleniem pokarmowym, a ogromne jajo strusie stanowi świetny pomysł na urozmaicenie tradycyjnego jadłospisu w trakcie spotkań w gronie rodziny lub znajomych.

DIT_5_13_1.jpg

7 argumentów, aby jeść ryby

Marcin Rogala   Dieta & Trening 5/2016

Pozytywnym wpływem na zdrowie związanym ze spożywaniem ryb zaczęto interesować się kilkadziesiąt lat temu, gdy naukowcy zauważyli, że wśród mieszkańców Grenlandii praktycznie nie występują choroby układu sercowo- -naczyniowego. Od razu połączono to z dietą tamtejszych ludów, która opiera się na rybach i fokach, bogatych w długołańcuchowe kwasy omega-3, które można znaleźć niemal tylko w organizmach wodnych. Przez kilkadziesiąt lat przeprowadzono niezliczoną liczbę badań, które dobitnie pokazały skuteczność spożycia zwierzęcych tłuszczów z rodziny omega-3 (DHA oraz EPA) w profilaktyce oraz leczeniu chorób układu sercowo-naczyniowego. A to tylko wierzchołek góry lodowej pozytywów płynących z obecności ryb w naszym jadłospisie.

DIT_5_16_1.jpg

Diety o ograniczonej podaży tłuszczów i węglowodanów – czy to na pewno sposób na zdrowie i zgrabną sylwetkę?

Paweł Szewczyk   Dieta & Trening 5/2016

W świecie żywienia mamy do czynienia z dosyć ciekawym zjawiskiem. Na przestrzeni lat można obserwować cykliczne „zapętlania” względem panujących trendów żywieniowych. Mamy obecnie „wysyp” osób polecających diety eliminacyjne, jak bezglutenowa, bezlaktozowa, z wykluczeniem zbóż, czy roślinna (wegańska). Czasem owe zalecenia mają rację bytu, czasem podyktowane są tylko modą, nie da się jednak ukryć, że fakt taki ma miejsce od dawna.

Co się kryje w batonach proteinowych?

Żaneta Michalak   Dieta & Trening 5/2016

Batony proteinowe nie powstały po to, by pałaszować je zamiast zwykłych batonów ociekających tłuszczem i cukrem, a w celu zaspokajania szczególnych potrzeb żywieniowych. Te specyficzne potrzeby do niedawna dotyczyły głównie zawodników dyscyplin siłowych czy kulturystów. Ich dieta wymaga dużej podaży białka, a poleganie tylko lub głównie na mięsie czy produktach mlecznych w tym przypadku nie jest zbyt wygodne i ekonomiczne.

Dieta & sport

DIT_5_38_1.jpg

Gorzka prawda o słodzonych napojach

Arkadiusz Matras   Dieta & Trening 5/2016

Napojem, do którego nie mają obiekcji najbardziej ortodoksyjni dietetycy wydaje się schłodzona woda mineralna z dodatkiem lodu, mięty i soku z cytryny. Problem zaczyna się wraz z nadejściem ochoty na odmienny smak – co wtedy wybrać? Sok ze świeżych owoców, mrożoną kawę, a może napój typu light? Większość osób wystrzega się tych ostatnich ze względu na skład przypominający lekcje chemii w szkole średniej. O ile zostaną oni przy popijaniu wody, wyjdzie im to na zdrowie, ale czy rzeczywiście płyny, w których stosowane są substancje słodzące przyczynią się do odkładania oponki na brzuchu, a co gorsza rozwoju nowotworów?

DIT_5_34_1.jpg

Płaski brzuch to odpowiednia dieta!

Justyna Marciniak   Dieta & Trening 5/2016

Większość osób wciąż ulega mylnej tezie, że aby mieć płaski brzuch należy robić nieskończoną liczbę brzuszków. To mit! Zacznij od odpowiedniego żywienia i zastosuj poniższe zasady. Oczywiście – każdy z nas chciałby mieć płaski, apetyczny brzuch. Powodem są nie tylko względy estetyczne. Kiedy nasz brzuch jest płaski, czujemy się lekko i przyjemnie. Witaminy i minerały lepiej są przyswajane, dzięki temu mamy więcej energii. To, jakich składników dostarczamy naszemu organizmowi na co dzień, jest kluczowe. To prostsze niż myślisz!

Trening core czyli ćwiczenia mięśni głębokich

Trening core (core stability), ćwiczenie mięśni środka – wszystkie te określenia dotyczą ćwiczeń mięśni głębokich. O czym mowa? O coraz bardziej popularnym rodzaju treningu. Chodzi w nim o wzmocnienie gorsetu mięśniowego otaczającego tułów. Prawidłowa praca tych mięśni warunkuje odpowiednią koordynację ruchów kończyn górnych i dolnych.

Fitness

Wyskakać sylwetkę

Natalia Mlekicka   Dieta & Trening 5/2016

Od kilku lat, coraz większym powodzeniem w klubach fitness cieszą się zajęcia prowadzone do muzyki, przy użyciu małych trampolin. Ich popularność wciąż rośnie, powstaje coraz więcej centrów szkoleń, coraz więcej osób szkoli się na instruktorów, a firmy prześcigają się w tworzeniu nowych kształtów i korzystaniu z coraz bardziej nowoczesnych i nowatorskich materiałów do ich budowy.

Info

DIT_5_4_2.jpg

Chleb dla aktywnych

Dieta & Trening 5/2016 Tekst otwarty

Wielu uważa, że pieczywo jest produktem tuczącym i o niskich walorach zdrowotnych. Tymczasem coraz więcej piekarni oferuje wypieki, które nie tylko nie tuczą, ale wzbogacają dietę w niezbędne składniki odżywcze.

DIT_5_5_1.jpg

Nie lubimy sztuczności w jedzeniu

Dieta & Trening 5/2016 Tekst otwarty

Niemal dwie trzecie (64 proc.) konsumentów na świecie w trosce o swoje zdrowie stosuje dietę, która ogranicza lub w ogóle nie uwzględnia konsumpcji wybranych produktów lub składników - wynika z badania Nielsen Global Health and Ingredient--Sentiment Survey.

DiT_5_5_3.jpg

Jak dbać o kręgosłup?

Dieta & Trening 5/2016 Tekst otwarty

„Mistrzowski kręgosłup – Bezbolesne życie dzięki prawidłowej postawie ciała” autorstwa eksperta DIETY&TRENINGU Natalii Mlekickiej, Mistrzyni Polski w Fitness Gimnastycznym, dostarcza informacji, prezentuje ćwiczenia, wyjaśnia, jakie działania dla zachowania profilaktyki należy podjąć, a także tłumaczy, w jaki sposób należy stać, spać, siedzieć, nosić i podnosić ciężkie rzeczy!

Na końcu

Nadszedł czas na budowę masy

Paweł Szewczyk   Dieta & Trening 5/2016

Proces rozbudowy masy mięśniowej jest długotrwały, mozolny i bardzo pracochłonny, wymaga rzetelnego treningu, skrupulatnie dobranej diety i przemyślanej suplementacji, magiczne receptury czy plany nie istnieją, a obserwacja, reagowanie na bieżąco i zdroworozsądkowe podejście (szczególnie w przypadku amatora!) są i będą najlepszymi doradcami.

Archiwum